google talk

zaterdag 25 september 2010

# 21 Sociale bibliotheekcatalogi

Ik maakte natuurlijk al gebruik van de aquabrowser van BMB. My discoveries heb ik nog nooit gebruikt. Ik ben gaan kijken bij WorldCat en OBA na de achtergrondinformatie te hebben gelezen. Ik heb overal dezelfde zoekterm ingetypt en zo gekeken waar ik op uit kwam en verder kon. De resultaten waren overal anders bijvoorbeeld de een gaat van oud naar nieuw en omgekeerd. Of eerst op algemeen niveau waarna je kunt specialiseren of dit is al meteen bij de zoekterm mogelijk. Ik vind persoonlijk bij BMB de term 'aanvraag zoek&boek'erg verwarrend; noem het gewoon reserveren!! De wolk van tags vind ik trouwens erg leuk en grappig.
WorldCat ziet er erg goed uit met heel veel informatie maar toch goed gestructureerd.Ook is dit makkelijk te linken naar bv Facebook. Heel sociaal dus.
Uiteraard is het heel goed om hier als bibliotheek goed in beeld te zijn en te blijven bij de klanten.

1 opmerking:

  1. Door er mee te spelen zie je goed de (on)mogelijkheden. Reserveren is voor de klanten een veel duidelijker en daardoor klantvriendelijker term, ben het met je eens. Ik merk op de werkvloer vaak dat klanten veel van de mogelijkheden van onze aquabrowser niet kennen, laat staan My Discoveries. Vaak zijn ze aangenaam verrast als je ze laat zien hoe e.e.a. werkt. Belangrijk is dus dat de medewerkers goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden! En wat vind je van een online instructie(video). Handig voor onze (digitale) klant?

    BeantwoordenVerwijderen